Cora is verpleegkundig centralist intake

ravhm-verhaal-van-cora

 

‘Je moet kunnen multitasken’’

Cora Onderwater
Verpleegkundig centralist intake

Vanuit de meldkamer de Yp in Den Haag neemt Cora de 112 meldingen aan voor Ambulance.

Daarnaast neemt ze aanvragen voor een ambulance aan van andere zorgaanvragers zoals ziekenhuizen, huisartsen, verloskundigen en andere disciplines zoals Brandweer en Politie.

 

‘Ik noem een paar eigenschappen die je in huis moet hebben om het vak als Intake Centralist te kunnen uitoefenen… Je moet kunnen multitasken. Als je een melding aanneemt, luister je goed en werk je tegelijkertijd met verschillende ICT-systemen. Je moet goed kunnen typen.

Tijdens een dienst kun je niet steeds weglopen van je werkplek, het is dus veel zitten… Als verpleegkundige was ik gewend veel te lopen. Hier moet je dus wel tegen kunnen.

Je werkt onregelmatige diensten, dus ook weekenden, nachtdiensten en tijdens feestdagen. Ik vind die afwisseling van werktijden wel lekker. Ik vind het ook prettig doordeweeks eens een dag vrij te zijn.’

 

Strak protocol

‘Op de meldkamer werk je in teamverband. Je overlegt veel met collega’s en moet heel effectief kunnen communiceren. Het is dus ook belangrijk dat je goed kan luisteren en duidelijk spreekt. Je checkt en dubbelcheckt hardop of informatie goed is over gekomen. Deze manier van communiceren is gebaseerd op de CRM methodiek. Crisis (crew) Resource Management is een methode waarbij we op een effectieve manier met elkaar communiceren om fouten te voorkomen. Dit alles in het kader van patiëntveiligheid. Duidelijke communicatie is van belang onderling op de meldkamer maar óók tussen de meldkamer en het ambulanceteam. Dit alles om misverstanden te voorkomen. In het kader van patiëntveiligheid werken we veel met protocollen. Een 112-melding wordt behandeld door middel van een strak protocollaire uitvraag. Wij gebruiken hiervoor AMPDS met de digitale versie PROQA. Om de kans op fouten te verkleinen ligt er nu eenmaal veel vast. Maar niet alle situaties zijn in protocollen te vangen dus je moet ook kunnen improviseren. Ik word bijvoorbeeld in de nacht weleens gebeld door mensen met psychische problemen. Dan werkt een strak protocol niet altijd en moet je soms op je eigen manier goed uitvragen om een beeld helder te krijgen.

We hebben een zorgplicht voor alle telefoontjes die binnen komen.’

 

Begeleiden op afstand

‘Ik krijg weleens aangrijpende meldingen. Ik begeleid via de telefoon iemand , bijvoorbeeld bij reanimaties. Dit gaat ook via een protocol. Je geeft instructies hoe te handelen. Ik kan hier goed mee omgaan omdat ik op afstand zit. Ik zie de melders niet. Als oncologie verpleegkundige had ik een direct contact met de patiënten, was ik emotioneel méér betrokken. Je moet echter wel stressbestendig zijn. Soms kan er veel hectiek op de meldkamer zijn, bijvoorbeeld bij grote incidenten. De werkdruk is wisselend. Hoeveel stress iemand in dit werk ervaart, wisselt per persoon.

Ik doe dit werk nu 13 jaar en sinds een paar jaar begeleid ik nieuwe collega’s. Ik werk hen in, verzorg beoordelingen tijdens hun inwerkperiode en begeleid hen op de werkvloer. Dit werk doe ik graag. Ik vind het leuk om te zien hoe iemand in z’n werk groeit. Op deze manier blijf ik zelf ook goed betrokken bij alle ontwikkelingen binnen het vak Verpleegkundig Intake Centralist.’

 

Meer verhalen Vacatures